Önskeinlägg- Fototips

Det var många som frågade efter fototips, men jag vet inte riktigt om jag är rätt person att ge dem men jag kan alltid försöka så här kommer några saker jag brukar tänka på när jag fotar.
 
Omgivningen
Det är viktigt att tänka på omgivningen när man fotat, det kanske inte alltid passar att fota t.ex. porträttbilder i direkt solljus eftersom det då riskerar att bli en del hårda skuggor i ansiktet. Det kan också vara bra att tänka på att det inte ska ligga massor av "skräp" i bakgrunden, asså saker som tar bort fokusen från huvudmotivet.
 
Ta många bilder
Jag brukar alltid ta väldigt många bilder istället för bara några få. För då har man ju större chans att få någon bra bild.
 
Prova något nytt
Prova dig fram, ta bilder i nya vinklar. T.ex. en porträttbild kan se mycket mer intressant ut i någon annan vinkel samma sak med blommor. Det blir inte samma rak på sak fotografering om ni fattar vad jag menar?
 
Exponering
Försök att inte över- eller under exponera dina bilder det blir så mycket bättre om dem är helt lagom, en ganska självklar sak. Om du tycker det är svårt att se vad som blir bra kan du prova dig fram och öka eller sänk den med ett steg i taget och se skillnaden.
 
Vitbalans
Prova att ändra till olika vitbalanser och se hur stor skillnad det kan bli i bilden, jag lovar att det blir mycket bättre när man har den rätta inställd eller i vissa fall använder helt fel vitbalans för att få någon cool effekt i bilden.
 
 Bjuder på en bild när jag fotar, lagom rufsigt hår också..

Kommentarer
» Linn Ahlex

Bra tips! :D

sv: verkligen!

2013-06-24 // 09:50:36
URL: http://linnffotar.blogg.se/
» Lowa

Superbra tips, ska använda mig av dem! :D

Svar: ja! Tusen tack, ja så kul att fota när det är dop osv.. :)
Kram❤

2013-06-24 // 13:04:42
URL: http://lowaek.blogg.se
» Emme

Så bra tips! :D Gillar bilden!

2013-06-24 // 14:59:40
URL: http://emmesphotos.blogg.se
» frida

klart att du är rätt person att ge fototips! du tar otroligt fina bilder ju :)

2013-06-24 // 23:34:13
URL: http://fridahagstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback